Často dostávame otázky, ako správne vyhodnotiť ziskovosť lakovne, ako merať výsledky, ako hodnotiť personál. Odpoveď nie je jednoznačná. Manažment lakovne má viacero možností, ktoré môže zobrať do úvahy.
Videli sme množstvo lakovní a pri rozhodnutiach počuli stovky dôvodov, prečo áno a prečo nie. Poďme sa pozrieť na dôležité skutočnosti:
- Prehľad o zákazkách lakovne. Viete, koľko áut resp. dielov pripraví a nalakuje Váš personál denne / týždenne / mesačne? Máte plnú kapacitu alebo je vaše zariadenie či personál sčasti nevyužitý? Do čoho zainvestovať, ak chcem zvýšiť kapacitu lakovne a klampiarne?
- Prehľad o energetickej náročnosti: koľko spotrebuje vaša kabína počas plnej prevádzky a aké náklady to pre Vás znamená? Ak využívate aspoň čiastočne obnoviteľné zdroje energie, aký podiel vo vašej prevádzke vykryjú? Využívate aj iné zdroje energie resp. materiály, ktoré nepotrebujú dodatočné teplo pri odvetrávaní resp. vysúšaní?
- Technické vybavenie klampiarne a lakovne. Zamestnanci sa často sťažujú, že na zvýšenie výkonu im chýba vhodné technické vybavenie. Často konkrétnej značky alebo dodávateľa. Investičné rozhodnutie robíte vy, preto si návrhy nechajte predložiť, overte a klaďte otázky. Ako konkrétne vám dané zariadenie pomôže k vyššej kapacite, je to vhodné zariadenie do vašich podmienok vo vašej prevádzke, preverili ste si všetky alternatívy a ich výhody a nevýhody?
- Chémia a lakovací systém. Tu sa dostávame k jadru veci a pálčivému problému. Váš lakovací systém musí mať technické doporučenie od importéra vašej značky resp. musí byť schválený pre garančné opravy značiek, pre ktoré ste licencovaným partnerom. Každý lakovník má však svoje preferencie. Čo farba, to názor. Nenechajte sa jednoducho prevalcovať, choďte k importérom jednotlivých značiek farieb vo vami preferovanej kategórii a overte si možnosti samotného systému farieb ako aj obchodnej spolupráce. Farba musí "sedieť" lakovníkovi, značke, zákazníkovi, a nesmieme zabudnúť ani na meniacu sa legislatívu v oblasti emisií VOC. A nezabudnite, auto musí byť na prvý krát nalakované tzv. "na odovzdanie". Nič menej nie je akceptovateľné, koľko áut mesačne prerábate, pretože niečo nevyšlo?
- Money for the job. Musíte vedieť, koľko zarobíte na konkrétnej zákazke. Viete, koľko za farbu zaplatíte, a koľko vám za lakovacie materiály preplatí poisťovňa? Väčšina prevádzok o tom nemá ani tušenia a svoju profitabilitu vyhodnocujú na základe nákupných a predajných faktúr. Nebuďte generalisti a neberte veci na ľahkú váhu. Zistite si, ktoré farby sú najziskovejšie, kde máte na čo nárok v rámci kalkulácií opráv poškodených vozidiel podľa AZT alebo inej metodiky.
- It's the process. Ako dlho stojí auto na nevyužitom pracovisku? Kedy prídu objednané náhradné diely, berie to váš bms systém a plánovač do úvahy? Ako manažujete zmenu čo najjednoduchšie a najrýchlejšie?
Otázky nie sú ťažké, náročnejšie je nájsť odpovede. S veľkou časťou by sme vám aspoň trošku poradiť mohli. V rámci auditu Boost Assessment Tool sme vyhodnotili procesy, kapacitu a profitabilitu viacerých lakovní na Slovensku s prekvapivými výsledkami. Môžete sa dozvedieť:
- akú kapacitu má vaša klampiareň a lakovňa s existujúcim vybavením a do akej miery ju využívate,
- ako zvýšiť kapacitu investíciami do vybavenia alebo personálu,
- aký vplyv má daná konkrétna investícia na zvýšenie kapacity,
- pri vašich aktuálnych finančných ukazovateľoch - čo vám investícia prinesie finančne,
- okrem toho: máte možnosť nezávisle sa poradiť o tom, ako funguje vaša lakovňa a klampiareň.
Takýto audit nie je jednoduchý. Niekoľko dní strávime vo vašej prevádzke, aby sme mohli vyskladať kompletný obraz. Radi Vám náš Boost Body Shop audit ukážeme.
Viac informácií nájdete aj tu alebo na toplac@toplac.sk.